Przydatne ćwiczenia po porodzie

Posted by

Każda ciąża to potężny wysiłek dla organizmu młodej kobiety. Szczególnie w przypadku, kiedy na świat przychodzi dziecko ważące powyżej 4 kg., a jego mamą jest dziewczyna o drobnej budowie ciała. Struktury tkankowe czy mięśnie dna miednicy takiej dziewczyny ulegają wtedy nie tylko rozciągnięciu, ale nawet pękaniu. Aby się zregenerowały, potrzebne są odpowiednie ćwiczenia po porodzie.

Gimnastyka młodej mamy

Gimnastykę najlepiej rozpocząć tuż po narodzinach dziecka – w tej samej dobie. Pomoże ona w schudnięciu i szybszym powrocie do formy sprzed ciąży. Co więcej, dzięki odpowiedniej rehabilitacji osłabione mięśnie będą sobie dawać radę z trzymaniem moczu. Nieważny jest wiek czy stan zdrowia, ćwiczenia po porodzie są niezbędne dla każdej kobiety.

Do najbardziej polecanych ćwiczeń należą te, które wzmocnią mięśnie dna miednicy (tzw. mięśnie Kegla, których zadaniem jest podtrzymywanie pochwy, pęcherza i macicy). Ich zaletą jest jeszcze to, że poprawiają ukrwienie tkanek oraz zapobiegają obniżaniu się narządów rodnych. Kobieta będzie mogła dzięki nim świadomie kontrolować i sterować mięśniami w II okresie porodu. Zmniejszy się ryzyko pęknięcia krocza!

Na czym polegają te ćwiczenia?

Można je wykonywać w dowolnej, wygodnej pozycji – która pozwoli na rozluźnienie m.in. mięśni pośladków, ud i brzucha. Ale dla pań, które mają kłopoty z żylakami, najlepsza będzie pozycja siedząca. Odpowiednia seria w przypadku ćwiczeń mięśni dna miednicy wynosi 10 powtórzeń.

W trakcie takiej gimnastyki, należy zachować normalny rytm oddechowy (nie można wstrzymywać powietrza podczas zaciskania mięśni). Kiedy nagle kobieta zauważy, że coraz słabiej zaciska mięśnie, musi przerwać trening. Natomiast jeżeli poczuje napięcie w dole swojego brzucha, to wtedy nie ma innego wyjście, jak zmniejszyć intensywność ćwiczeń.

Trening BeBo®

Na koniec wspomnieć trzeba o pewnej metodzie treningu pochodzącej ze Szwajcarii a od niedawna stosownej w Polsce. To profilaktyczna i terapeutyczna koncepcja związana z miednicą mniejszą. Znana jest pod nazwą BeBo®. Warto nauczyć się wykonywać odpowiednie ćwiczenia poprzez trening BeBo®. Dlaczego?

Najczęściej jest to cykl 7 spotkań, gdzie fizjoterapeuci uczą teoretycznych i praktycznych podstaw funkcjonowania miednicy. Trening metodą szwajcarską jest w pełni bezpieczny, wykonywany 6 tygodni po porodzie. Również pomoże zapobiec skutkom niewydolności mięśni dna miednicy (nietrzymanie moczu, obniżenie narządu rodnego itp.). Dzięki niemu, młoda mama zrozumie, jak chronić się przed powikłaniami.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

15 − 5 =