Czym jest stres oksydacyjny?

Posted by

Nazywany również stresem tlenowym, jest to stan nierównowagi między wolnymi rodnikami, a antyoksydantami (zwanymi również przeciwutleniaczami). Niesie to za sobą spore konsekwencje, takie jak szybsze starzenie się, słabość mięśni, choroby, stany zapalne, cukrzyca, a nawet udary i nowotwory.Powoduje go niezdrowy tryb życia – zła dieta, nieodpowiednia ilość snu, palenie papierosów. Może być też jednak spowodowany przez wysiłek fizyczny.Jak więc dbać o sprawność i niezawodną kondycję, nie wyrządzając sobie przy tym szkody?Odpowiedź jest naprawdę prosta: skoro ćwiczenia wzmagają produkcję wolnych rodników, musimy zadbać o odpowiedni poziom antyoksydantów. Jak? Dzięki odpowiedniej diecie!Przeciwutleniaczami są przede wszystkim witaminy: A, E, C, D3, cynk, selen, karotenoidy, bioflawonoidy, polifenole oraz koenzym Q.Gdzie ich szukać? Witamina A występuje obficie w wątróbce, czerwonej papryce, serach żółtych oraz marchwi. Warto jednak pamiętać, że jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc jeśli pijesz sok z marchewki, pamiętaj o kropli oliwy z oliwek. Witaminę E znajdziesz w olejach, orzechach i zielonych warzywach liściastych. Porzeczki, maliny, owoce cytrusowe, truskawki, natka pietruszki są pełne witaminy C, natomiast tłuste ryby morskie, jaja oraz promienie słoneczne zapewnią Ci odpowiedni poziom witaminy D. Cynk występuje w owocach morza, trawie pszenicznej, zarodkach, pestkach dyni, a także wołowinie i baraninie. Do porannej sałatki lub owsianki dorzuć słonecznik lub orzechy brazylijskie, jeżeli chcesz wzbogacić swój jadłospis o selen. Ową sałatkę warto wykonać z marchwi, dyni bądź batatów, obfitujących w karotenoidy. Do obiadu bądź kolacji sprawdzi się (mała!) lampka czerwonego wina z mnóstwem bioflawonoidów i polifenoli. Ryby, brokuły i produkty pełnoziarniste dostarczą Ci solidnej dawki koenzymu Q.Wykorzystaj powyższą wiedzę w komponowaniu swojego codziennego jadłospisu, a żaden stres oksydacyjny nie będzie Ci straszny.O czym powinien pamiętać początkujący sportowiec?Przede wszystkim, trening musi być dostosowany do Twojej formy. Zacznij od mniejszych intensywności i obciążeń, a dopiero potem, w miarę poprawiania kondycji, „dokładaj do pieca”. W przeciwnym wypadku tylko sobie zaszkodzisz, narażając swoje mięśnia na mikrouszkodzenia, a organizm na niepotrzebny stres. Podobnie w wypadku diety, nie zmieniaj naraz całego jadłospisu. Zmiany muszą odbywać się powoli, żeby nie zafundować swojemu organizmowi szoku, i zyskać efekt odwrotny od zamierzonego.Dla podsumowania, powtórzę jeszcze raz: Twój plan ćwiczeń oraz dieta muszą być dostosowane do Twoich potrzeb. Ćwicz systematycznie, jedz zdrowo, dbaj o odpowiednią porcję antyoksydantów, wysypiaj się, a problem stresu oksydacyjnego nie będzie Ci znany.Tekst powstał we współpracy z panią Justyną Wisłą, autorką bloga Popłyń z Wisłą.Po więcej informacji na temat zdrowego odżywiania zapraszamy na http://www.poplynzwisla.com/