Chroniczne zmęczenie

Posted by

Senność, osłabienie, wyczerpanie organizmu, zwiększające się zmęczenie przy wykonywaniu niesprawiających kiedyś problemu czynnościach? Jeśli te słowa nie są ci obce, zastanów się, czy nie wpadałaś w pułapkę trwałego zmęczenia. PoczątkiZaczyna się zazwyczaj zupełnie niewinnie. Kłopotliwi sąsiedzi, kilka zarwanych nocy, niekompletna dieta. Ludzie potrafią funkcjonować niedosypiając nawet kilkanaście lat. Nie znaczy to jednak, że nic się nie dzieje. Trwałe niedosypanie, nieodwracanie swoich myśli od stresowych sytuacji może doprowadzić do tzw. chronicznego zmęczenia. To bardzo trudno odwracalny stan, który może spotkać osobą w każdym wieku prowadzącą „szybkie” życie”. SkutkiKonsekwencje niedostarczania naszemu organizmowi odpowiedniego i wystarczająco długiego odpoczynku są rozmaite. Pierwszym efektem jest ciągłe poczucie zmęczenia, którego nie jest w stanie zredukować głęboki 8-godzinny sen. Kolejne to: problemy z koncentracją, brak motywacji i apatyczność. O tym, że w organizmie zachodzi coś niepożądanego daje znać samo ciało: może się pojawić odczucie „zmęczenia nóg”, dotyczy to zwłaszcza stóp, ale także łydek i ud, uczucie ciężkości głowy czy sztywności ramion, złego samopoczucia. Warto przyglądać się swojemu ciało, ale także zwrócić uwagę na tryb życia naszych bliskich. Ich chroniczne zmęczenie może skończyć się problemami w komunikacji, a także źle wpływać na wspólną relację. ZapobieganiePozbywanie się tzw. chronicznego zmęczenia to długi i żmudny proces. Wymaga przede wszystkim porządnego snu, ale także dotlenienia organizmu. Najlepiej zapobiegać jego pojawieniu się, dlatego należy starać się wysypiać, w miarę możliwości przynajmniej kilka razy w tygodniu. Dobrą receptą na zapobieganie nawarstwiania się zmęczenia jest weekend spędzony w luźnej, spokojnej atmosferze. Warto także pomyśleć o daniach zawierających składniki, które mogą skutecznie redukować zmęczenie. Przykładem takiego posiłku może być sałatka z mniszku lekarskiego, zwanego mleczem. Wystarczy posiekać listki świeżo zebranego mniszku, przyprawić (czosnek, sół, pieprz, olej, sok z cytryny). Roślina ta jest szczególnie doceniana we Francji, jako źródło witamin oraz substancji krwiotwórczych.